Van 17 september tem 22 september 2021 hadden An en ik een verblijf geboekt in Ameland.
Met de wagen van thuis uit vertrokken richting van Holwerd, iets meer dan 3 uren rijden.
Alles ging redelijk vlot op de weg zodat we mooi op tijd in Holwerd aan kwamen. Van daaruit namen we de ferry naar Ameland.
We bleven er in B&B Het Schuurtje in Hollum. We hadden via mail laten weten daar tussen 15 en 16 uur aan te komen. Iets over 15u waren we al ter plekke. Er was echter niemand van de B&B te bespeuren. Na een kwartiertje wachten nog steeds niemand. We besloten dan maar wat boodschappen te doen in een supermarkt op wandelafstand. Toen we terug kwamen was er nog steeds niemand van de B&B te bespeuren. De buurman had ons zien staan en wist dat de uitbaatster even verderop werkte. Hij was zo vriendelijk om met de fiets deze te gaan verwittigen. Even later kwam er iemand aangereden die ons naar onze kamer bracht. Het was eigenlijk een huisje achterin het domein. Het zag er keurig en mooi uit. En alles was aanwezig wat in de beschrijving stond.

Nadat we ons hadden geïnstalleerd trokken we al direct op verkenning in ons dorp.
We konden ook al meteen kijken welk van de vele restaurantjes onze voorkeur kreeg.
‘s Avonds konden we al meteen genieten van een prachtige zonsondergang op het strand.

Dit ging een leuke vakantie worden !

De volgende dag huurden we van de B&B elk een fiets en reden we via het fietspad langs de kustlijn tot aan de Ballumer bocht.
Het hoofdoel van deze trip was eigenlijk vogels spotten. En voor An ook fotograferen. Dat is namelijk haar hobby : natuur en dieren fotograferen. En voornamelijk vogels !
Ikzelf doe het spotten en An de fotografie. Onderweg toch wel enkele mooie beelden kunnen maken van enkele strandlopertjes.

De derde dag hebben we ‘s morgens een boswandeling gedaan en in de namiddag naar het volgende dorp gereden, al cruisend langs de velden in de hoop van wat vogels te kunnen spotten. En ja hoor, er waren vogels die bereid waren om even voor de lens te poseren.
In het volgende dorp nog een natuurwandeling gedaan en daarna al cruisend terug naar ons dorp om weer een restaurantje uit te kiezen en daarna steevast weer naar het strand voor de zonsondergang.

De volgende dag naar het andere einde van het eiland gereden om een natuurgebied te bezichtigen : Het Oerd. Eerst een fiets gehuurd om daar te geraken en dan de wandeling van een 3.5 km gedaan. De natuur was mooi, maar qua vogels kwamen we er toch wat bedrogen uit. Op de terugweg nog gestopt in Nes om daar wat rond te kijken. Ons oog viel op een leuk en stoer uitziende elektrische step : de Kickbike ! Leek wel leuk om daar eens een toertje mee te doen. En dat hebben we dan ook maar gedaan. Was een leuke ervaring !

De voorlaatste dag een uitgestippelde wandeling gedaan aan de vuurtoren. En in de namiddag een tweede. De eerste wandeling ging een heel stuk over het strand. De andere wandeling voornamelijk door het bos. In de late namiddag nog even in de buurt wat rond gecruised in de ruime omgeving van ons dorp en eindelijk troffen we de groep van lepelaars aan waar we al de tijd naar op zoek waren ! Tijdens de vloed zoeken de waadvogels een plek op het vaste land om in weiden te rusten tot het weer eb wordt om dan terug te gaan waden in het laag water, op zoek naar voedsel. We troffen de lepelaars op een plek waar nog vele andere vogels, voornamelijk meeuwensoorten, eveneens kwamen rusten. Op een stuk weiland vlak naast een grote waterplas.
De laatste dag nog genoten van ons lekker ontbijt dat elke dag naar ons huisje werd gebracht. Nog een laatste wandeling door het dorp en dan naar de ferry om ons terug naar het vasteland te brengen. Onderweg naar huis nog nagenoten van een mooie trip en tevreden met weer enkele nieuwe vogelsoorten op de teller !