An en ik hebben van 30 mei tem 9 juni vakantie genoten in Frankrijk.
Het was niet zomaar een gewone vakantie maar een vogelkijk-vakantie.
An is namelijk natuur- en vogelfotograaf.  Niet op professionele basis (al zijn haar foto’s wel top), maar als hobby.
Tijdens het jaar bezoekt ze in België, en ook wel Nederland, regelmatig een vogelkijkhut.
Via één van die huttenbouwers (Glen Vermeersch) is ze op ons vakantieadres gekomen, namelijk Granès.

Granès is een klein bergdorpje iets boven Quillan in het zuiden van Frankrijk, in de Pyreneeën, op zo’n 1200 km van onze woonplaats.
We hebben de tocht in 2 dagen gedaan. De eerste dag reden we zo’n 700 km tot in Limoges waar we een overnachting hadden geboekt in het Logis Hotel Restaurant Black and Green.
Een mooi en keurig hotel. Na een goed ontbijt reden we de volgende 500 km naar ons volgende verblijfplaats.
We hadden gekozen voor een B&B (Chambre d’hôtes) : Le Jardin des Gorges gelegen in Belvianes-et-Cavirac iets voorbij Quillan. De B&b wordt uitgebaat door uitgeweken Vlamingen en was voor ons de perfecte verblijfplaats. We hadden een mooie en gezellige kamer met een leuk terrasje aan. In de verzorgde tuin was er ook een zwembad, een lounge hoekje in strandzand en een overdekte ruimte met een ruime tafel. In die overdekte ruimte waren er ook 2 BBQ’s, een aanrecht, 2 spoelbakken en een ijskast/diepvries combinatie die ter beschikking van de gasten stond.

Tegen de avond aan namen we contact op met de man waar we een vogelkijkhutten arrangement bij hadden geboekt : Philippe. Ook al een uitgeweken Vlaming !
Philippe vroeg ons om ‘s anderendaags om 7u naar hem te komen in Granès.

Met de uitbaters van de B&B hadden we een deal gemaakt om ons ontbijt de avond voordien al klaar te maken. We zouden alle dagen vroeg uit de veren moeten en zo konden wij ontbijten wanneer we wilden. In alle vroegte konden we dan ontbijten op ons terrasje, daarbij genietend van een mooi uitzicht op de bergen.

Woensdag 1 juni om 7u stonden we dan bij Philippe, op zijn terrein in de bergen.
Een vriendelijke kerel die ons uitlegde wat zijn plannen waren. Philippe heeft een 8-tal hutten gebouwd voor allerlei doelsoorten.
Het meest tot de verbeelding sprekende waren natuurlijk de Gieren-hutten. Spectaculaire vogels die tot op enkele meters van de hut komen. Ook een steenmarter hut was een speciale belevenis. Tot en met dinsdag 7 juni hebben we dagelijks, en nagenoeg een ganse dag alle hutten bezocht en talrijke vogelsoorten kunnen bekijken en fotograferen. Soms deden we 2 verschillende hutten per dag om wat afwisseling te hebben.
Buiten de vogelsoorten die je ook in België kan waarnemen hebben we toch redelijk wat andere soorten kunnen zien. Onder andere de cirlgors, europese kanarie, baardgrasmus, bergfluiter en de rode- en zwarte wouw kwamen voor onze lenzen. En uiteraard de vale gier en aasgier hoorden bij een hele rij vogels die we nog niet eerder hadden vastgelegd.

Voor vele mensen lijkt het niet evident om een ganse dag in een hut te zitten kijken naar vogels. Maar wij vinden vogels toch fascinerende wezentjes. En hoe meer we over vogels te weten komen, hoe meer respect en bewondering we krijgen voor deze dieren.
Voor ons was de vakantie zeer geslaagd, ook al zagen we twee soorten die hoog op onze “verlanglijst” stonden niet opdagen. De bijeneter en de hop waren niet op de afspraak. Maar zo hebben we weer wat om de volgende keer naar uit te kijken.