Op 2 mei 2022 zijn An en ik vertrokken richting Helgoland.

Omdat het toch een 5-tal uren rijden is, en de ferry tegen 11.15 u vertrekt vanuit Cuxhaven, zou dat betekenen dat we ten laatste om 4 u hadden moeten vertrekken van huis uit.
We hebben er voor gekozen om het rustig aan te doen. We zijn thuis vetrokken rond 9.45 uur (om de spits wat te vermijden). Onderweg enkel een plasstop en een lunchpauze genomen, voor de rest geen oponthoud gehad. Tegen 16 u kwamen we aan bij ons hotel
in Cuxhaven : B&B hotel, iets buiten het centrum. Een mooi nieuw hotel. Een kleine maar gezellige kamer met het nodige comfort. Zeer rustig ook.
We hadden nog voldoende tijd dus nog om de stad te gaan verkennen en een hapje te eten.
Ook al even gekeken waar we ‘s anderdaags de ferry moesten nemen.

Na onze overnachting en een goed ontbijt reden we richting onze parkeergarage. Die hadden we eveneens geboekt om onze wagen er te parkeren voor de tijd dat we op Helgoland waren. De wagen kan namelijk niet mee naar het eiland.
De uitbaters van de parking brachten ons naar de plek waar we moesten inschepen.

We hadden ook gekozen om de Catamaran te nemen ipv een gewoon schip. Deze is namelijk drie keer zo snel. De overtocht duurde ongeveer 1.15 uur.

Aangekomen op het eiland gingen we rechtstreeks naar de receptie van het hotel (Hotel auf den Hummerklippen) Deze was in “unterland” gelegen, terwijl het hotel zelf in “oberland” was. Na de check-in stapten we richting ons hotel. Je kan ofwel de trappen nemen of de lift. We kregen aan de receptie gratis 6 (enkele) ritten voor ons beiden met de lift.

Eerst snel nog een snelle lunch, ons geïnstalleerd op onze kamer, om dan naar het hoofddoel van onze reis te stappen : De Jan Van Genten !!!
Helgoland is gekend voor zijn kolonie Jan Van Genten. Die komen daar rond deze tijd van het jaar broeden langs, en op de steile kliffen. Een waar spektakel !

De vogels zitten vooral geconcentreerd op de uiterste 2 (noordoostelijke) punten van het eiland. Ze verdringen elkaar om een goed plekje voor een nest te maken. Ze maken een nest op richels langs de kliffen of er bovenop. Daarbij brengen ze allerhande materiaal aan om een goed nest te maken. Terwijl de ene het nest bewaakt haalt de andere materiaal aan.
Vaak zijn er ook conflicten met de “buren”. Ook gebeurt het dat ze nestmateriaal stelen van elkaar. Het is absoluut een echt spektakel om de vogels bezig te zien. Als de partner terug bij het nest aan komt, al dan niet met nestmateriaal, volgt er steevast een ritueel. Dan steken beide vogels hun kop in de lucht en slaan liefdevol hun lange snavels en nekken tegen elkaar. De Jan Van Genten leggen 1 ei dat ze uitbroeden.
De jongen hebben bij de geboorte een witte dons dat veranderd naar een bruine kleur. Ze veranderen langzaamaan naar een witte verenkleed naarmate ze ouder worden. Ze bereiken het volwassenkleed tussen de 4 en 6 jaar. De vogels kunnen tot 35 jaar oud worden.

Vlak naast Helgoland ligt Dune, een kleiner eilandje, te bereiken met een overzet in 5 minuten. Daar kan je groepen met zeehonden aantreffen die liggen te luieren op de stranden. Je kan via de stranden en paden rondom het volledige eiland wandelen.

Je treft er buiten de zeehonden ook de grote stern aan en eidereenden.

Op Helgoland hebben we bewust gekozen voor een hotel in oberland omdat je dan sneller bij de jan van genten bent. En zo is het ook makkelijker om voor het ontbijt (5.45 uur !!!) naar de vogels te trekken om daar de zonsopgang te zien. Check best even ter plaatse om hoe laat de zon op komt en onder gaat. Onze app gaf een fout uur aan.
Bij weinig bewolking is het zeer mooi om de zon te zien opkomen en onder te zien gaan. Dat geeft voor de fotografie ook het beste licht. Op de middag en bij felle zon is het licht te hard om een goede belichting te hebben voor je foto’s.

Donderdag 5 mei moesten we om 10 uur van de kamer, maar niet zonder eerst nog eens langs de vogels te hebben gegaan en daarna nog een goed ontbijt genuttigd te hebben.
Daarna onze bagage gedropt (behalve het fotomateriaal) bij de receptie, waar ze kon blijven staan tot we de catamaran moesten nemen terug naar het vasteland.

Voldoende tijd dus nog om nog wat laatste foto’s van de vogels te nemen, te lunchen en even in de tax-free shop wat drank te kopen. Dan pas besef je hoeveel de regering in zijn zak steekt op een fles sterke drank !

Om 17 uur vertrok de overzet terug naar Cuxhaven waar we terug incheckten in ons vorige hotel. Vrijdag 6 mei reden we dan tevreden en met een massa foto’s terug naar huis.