Van 29/07/2019 tem 08/08/2019 gingen An en ik op avontuur naar IJsland.

Vooraleer aan onze routebeschrijving te beginnen wil ik eerst een algemene indruk geven over IJsland.
IJsland is eigenlijk in 1 woord samen te vatten : FANTASTISCH !!!!
Achter elke hoek schuilt er wel 1 of ander natuurfenomeen. Imponerende gletsjers, indrukwekkende watervallen, een imposant gletsjermeer, natuurlijke warmwater bronnen, spuitende geisers, mooie landschappen en fjorden, vulkanen, kraters… IJsland heeft het allemaal !
En mijn hoogtepunt : De Puffins (Papegaaiduikers) !!!

Wij boekten onze reis (via internet) bij Go North. Een aanrader ! Zeer correcte firma. Zeer snel antwoord op alle vragen via mail. Steeds bereikbaar en beschikbaar.
Na de boeking kregen we een landkaart, een uitgebreide reisdocumentatie en een boek van Domenicus over IJsland toegestuurd.
Ter plaatse hadden we een huurwagen via Hertz ter beschikking en kregen we buiten een GPS van Garmin (die we niet gebruikten) ook een tablet met ingebouwde GPS waarmee we onze route konden volgen. Ook stonden op die tablet alle bezienswaardigheden aangeduid. Die tablet was een zeer handige tool  die ons flink geholpen heeft

Reisbeschrijving

Dag 1  : maandag 29 juli 2019

Vertrek station Brecht. Noorderkempen te 13:01u.

Met de trein naar Schiphol.

Vertrek van de vlucht naar Reykjavik 17:30u met Icelandair.

Aankomst te Reykjavik :  20:40u , 18:40u lokale tijd

Ophalen van de wagen :  Een hele rij wachtenden voor ons aan de balie van Hertz. Maar dan kunnen we eindelijk onze Toyota Yaris van de parking rijden. Toen we bij het afrijden van de parking het raam bestuurderskant wilden openen bleek deze niet te werken. Dan maar terug naar de balie van Hertz om een andere wagen te vragen. Gelukkig deden ze er niet moeilijk over.  Vermits er geen zelfde wagen meer beschikbaar was kregen we een groter model …. zonder extra kosten.

Op de parking bleek het om een Toyota Auris break te gaan. Veel meer bergruimte natuurlijk en meer plaats binnenin. En ook meer comfort. Toen ik plaats nam achter het stuur bleek het om een automaat te gaan. Zolang ik die linker voet van de pedalen weg hou zal dat geen probleem geven !

Op weg naar het eerste hotel : Ork Hotel in Hveragerdi, op zo’n 70 km van de luchthaven. Onderweg nog even een stop gemaakt om iets te eten en dan aankomst in het hotel tegen 23:00u (1:00 u Belgische tijd) !!! Men had voor ons een mooie splinternieuwe kamer voorzien met alle comfort. Kamer 344

Dag 2 : dinsdag 30 juli 2019

Na het ontbijt vertrokken we richting Haukadalur

Dat is een geothermisch gebied met thermale bronnen. Kokend water dat uit de grond opborrelt en enkele geisers die het water omhoog opspuiten. De grootste, Geysir, is door de lokalen kapot gemaakt door hem kunstmatig te willen laten spuiten. Daarnaast ligt er een kleinere bron, Strokkur, waaruit om de 5 á 6 minuten het water omhoog spuit. De ene keer al wat hoger dan de andere keer en heel soms wel 2 tot 3 keer na elkaar. Dit is 1 van dé toeristische attracties, wat dus wel wat toeristen lokt.

Na de nodige foto’s te hebben genomen trokken we richting Gullfoss, een vrij grote waterval die zich met een enorme en oorverdovende kracht 32 meter naar beneden in de canyon stort. Ook dit trekt natuurlijk de nodige toeristen zodat het aan beide natuurfenomenen bijzonder druk was. Maar het is wel allemaal erg de moeite !

Nadien reden we richting Þingvellir, een mooi gebied waar de Euraziatische- en de Amerikaanse tectonische platen uit elkaar geduwd werden, wat een mooie kloof tot gevolg had.
We keren tevreden en met een pak foto’s terug naar ons hotel in Hveragerdi.

Dag 3 : woensdag 31 juli 2019

We verlaten het hotel en vertrekken richting Vik.

De eerste stop dat we maken is aan de Seljalandfoss. (ook te zien in de serie Vikings) Een hoge waterval waar je ook achter door kan lopen. Doordat het water van een redelijke hoogte met kracht op de grond valt is er natuurlijk veel opvliegende waternevel. Regenkledij is hier geen overbodige luxe. Even verder ligt er een kleine waterval die zich in zijn persoonlijke canyon naar beneden stort. Al is in die canyon geraken wel een klein huzarenstukje. Maar daar heb je wel het volledige zicht op de waterval. Gelukkig kan je het ook van op afstand bekijken voor zij die zich niet in de canyon wagen.

Na deze waterval stond er nog 1 op het programma, namelijk de Skogafoss. En dat is meteen ook de bekendste waterval !

Een indrukwekkende waterval die door zijn enorme kracht het water ver laat opstuiven. Ook hier is dus regenkledij aangewezen. Naast de waterval kan je je aan een klim wagen tot helemaal bovenaan de waterval. Vanop een klein platform kan je dan de rivier zich naar beneden zien storten. Wie geluk heeft dat de zon van de partij is krijgt er nog mooie regenbogen gratis bij.
Je moet er wel een klim van 37 diepe brede- en 397 gewone trappen naar boven voor over hebben !

Onder de indruk rijden we verder om te gaan kijken naar een wrak van een vliegtuig. Aan de linkerkant van de rijbaan hebben we een prachtig zicht op een indrukwekkende gletsjer. Rechts ligt de parking om naar een wrak van een op het strand neergestorte vliegtuig te gaan kijken. Je kan dit te voet doen (1 uur stappen) of je kan de shuttle nemen tegen 2000 Ijslandse kronen (135 Ikr = 1 €)

Even voor ons hotel is er een afslag om naar enkele rotsformaties in zee te gaan kijken, en het is ook een plek waar er Papegaaienduikers zitten. Voor mij toch ook wel een hoogtepunt om die te kunnen zien. En ja hoor, ze waren van de partij !!! Vanuit de zee zagen we ze komen aanvliegen om dan aan de rotsen op hun plekje hun vangst te gaan verorberen of te delen met hun gezin. We moesten er wel een zeeeeer strakke wind bij nemen, maar dat hadden we er wel voor over.

We namen onze intrek in het Dyrholaey hotel in Pjodfegur. (Vik)

Dag 4 donderdag 1 augustus 2019

Vertrek richting Jokulsarlon naar het Ijsbergenmeer.

Op tijd vertrokken want het is een rit van meer dan 200 km (enkel) Een paar kleine stops gemaakt aan een kleine waterval en een 80 vierkante meter grote, natuurlijk geplaveide vloer. Onderweg rijden we langs enkele imposante gletsjers waaronder de Vatnajokul, die 8% van de totale landoppervlakte van IJsland bedraagt. Het ijsbergenmeer is een zeer groot meer dat vol met ijsbergen drijft. Die ijsbergen zijn afgevallen brokstukken van de aanpalende gletsjer. De meesten worden afgedreven naar zee, maar de grootsten blijven drijven of liggen vast in het meer.

Na het ijsbergenmeer reden we terug en hielden we halt bij het Ingolfshofdi natuurreservaat waar we een Puffin tour geboekt hadden ! Deze toer was voor ons toch ook 1 van de hoogtepunten van de reis. We moesten plaats nemen op een platte kar (een beestenkar eigenlijk waar ze de koeien mee verplaatsen). Die kar werd getrokken door een tractor en reed door een soort van wad naar een rotswand een paar km verder. Onze boerin/ chauffeur/gids bracht ons naar enkele plaatsen waar de Puffins hun nest hadden. Bij de tweede plaats konden we tot op 3 meter van de beestjes geraken ! Daar hadden we vooraf voor willen tekenen !

Zeer blij zetten we onze terugtocht naar Vik in met een lading aan foto’s van deze schitterende vogels. Onderweg hebben we nog halt gehouden aan de Fjadrárgljúfur canyon. Ook zeer de moeite waard. Ijsland lijkt wel het land van de vele natuurfenomenen. En dan hebben we enkel nog maar de zuidkust gedaan. Wat staat er ons nog allemaal te wachten ?!

Dag 5 vrijdag 2 augustus 2019

Vandaag staat er een lange rit op het programma : 470 km !

We rijden terug naar het westen en buigen dan af naar het noorden. Eindbestemming vandaag : Stykkisholmur

Onderweg houden we een stop bij alweer een fascinerende waterval Hraunfossar, Langsheen de wanden van een canyon stromen er over een lengte van wel 1 km allemaal kleinere watervalletjes naar beneden. Sommigen komen samen tot een bredere waterval. Alweer een prachtig schouwspel gemaakt door moeder natuur.

Verder houden we ook halt bij natuurlijke warmwaterbronnen : Deildartunguhver in Reykholtsdalur. Op verschillende plaatsen zijn er poelen met kokend water dat opborrelt. Het water heeft wel een temperatuur tot 200°C ! Van daaruit vertrekken er pijpleidingen om verschillende steden van warm water te voorzien. Er is zelfs er een Spa waar je kan relaxen en baden in natuurlijk warm water.

In Stykkishólmur aangekomen nemen we onze intrek in het hotel Breidafjordur, gaan we een hapje eten en doen we nog een avondwandeling naar de vuurtoren en in het dorpje.

Dag 6 zaterdag 3 augustus 2019

Vandaag staat er een rondrit op het programma rond het schiereiland Snaefellsnes.

We vertrekken in de dichte mist de bergen in met een eerste stop voorzien aan een onvermijdelijke waterval, de Kirkjufell  net zoals de nabijgelegen berg/vulkaan. Als je op de juiste plaats aan de waterval staat krijg je zowel de waterval als de berg in beeld. Dat is meteen ook 1 van de meest gefotografeerde bergen in IJsland. Deze vind je ook overal in de brochures. Jammer genoeg zat deze half verscholen in de mist.

Verder hebben we nog verschillende mooie stops gemaakt aan kraters, canyons en kliffen. Zo werd het weeral een mooie dag waarbij de teller van de foto’s weer aardig de hoogte in ging. In de late namiddag gingen we voor een tweede kans aan de waterval en vulkaan maar deze laatste hing nog voor een stuk in de mist. Dus dit beeld zullen we niet digitaal vereeuwigd mee nemen.

Dag 7 zondag 4 augustus 2019

Vandaag nemen we in Stykkishólmur de overzet naar de Westfjorden. Vanaf 8.30u begon het inschepen en om 9u vertrok de ferry voor een overzet van 2,5u.

We reden meteen richting van Latrabjarg een prachtig natuurgebied aan de kust met mooie kliffen waar vele vogels komen broeden. Ook de Puffin zou hier nest maken. En ja hoor, de Puffins waren hier ook aanwezig. We zagen ze langs de kliffen zitten en aan- en af vliegen. Anders dan in Ingolfshofdi zag je hier wel dat het zowat einde seizoen is voor de Puffins. Ze waren hier niet zo talrijk aanwezig. Maar nog wel genoeg om ook hier weer mooie foto’s te maken.

Vanaf augustus tot begin september beginnen ze aan de trek naar hun overwinteringsplaatsen. Sommigen trekken dan naar Amerika of Canada, anderen naar Schotland of Ierland. Een klein deel blijft hier achter. We moesten er wel wat voor over hebben want de weg naar het natuurgebied was een stuk van 30 km over een grindweg en langs steile hellingen en haarspeldbochten.

We konden ook een 10-tal grijze zeehonden waarnemen die lagen te rusten op de rotsen.

Volgende stopplaats was Raudisandur, wat rood zand betekent. Het was een soort van kleurrijk zandstrand in een mooie omgeving. Een prachtig zicht van bovenuit.

Van daaruit reden we naar ons volgend hotel in Patreksfjördur.
Een Foss hotel : Westfjords Fosshotel

Dag 8 maandag 5 augustus

Vandaag rijden we verder noordwaarts richting Sudureyri, een oud vissersdorpje.

Via de bergen en valleien over een zelfde gravelwegje als gisteren. Onderweg komen we een alweer prachtige waterval tegen, de Dynjandi waterval.

We maken regelmatig ook een stop langs de kant van de weg om te kunnen genieten van de bijzonder mooie uitzichten over de verschillende valleien. Via een zeer lange tunnel bereiken we in de late namiddag onze eindbestemming van vandaag Sudureyri.  Ons hotel : Fisherman Hotel

Dag 9 dinsdag 6 augustus

Via Isafjordur rijden we vandaag richting Holmavik.

Even voorbij Islafjordur stopten we bij een soort opvang voor Poolvosjes.

Deze keer rijden we via geasfalteerde wegen langsheen de fjorden. De wagen voor ons moest op een gegeven moment plots remmen voor een overstekend schaap. Toen het schaap de rijbaan was overgestoken wilden we terug vertrekken tot er plots nog een schaap kwam aangerend. In een volle vaart stak het de rijbaan over en voegde zich bij zijn soortgenoot aan de overkant van de rijbaan. Nog nooit een schaap zo hard zien rennen !

Een aantal km verder zagen we een aantal auto’s langs de kant van de weg staan. Aan de andere kant aan het fjord liepen mensen. We hadden er al naar uitgekeken omdat onze brochure het aangaf, en ja hoor zeehonden ! Op enkele rotsen in een laagwater gedeelte lagen er groepjes zeehonden te zonnen. We telden minstens een stuk of 15 zeehonden. Om dichterbij de zeehonden te geraken, had een groepje mensen zich een stuk in het water begeven door van rots tot rots te stappen. Wij volgden natuurlijk.

De zeehonden trokken zich van onze aanwezigheid niks aan en zonden verder. Plots merkten we op dat we nog maar met 2 koppels overbleven op de rotsen. Wat bleek : het tij was aan het opkomen en had ondertussen een deel van de rotsjes waar we waren opgestapt onder water gezet ! Het laat zich raden dat we natuurlijk met natte voeten terug aan onze wagen zijn gekomen. Maar het was het waard want het had toch weer mooie foto’s opgeleverd. We reden verder langs de valleien van de fjorden tot ons volgend hotel : hotel Laugarholl

Dag 10 woensdag 7 augustus

Vandaag rijden we terug naar het zuiden, naar Reykjavik, om ons naar het laatste hotel te begeven.
We maken nog een stop aan een krater en aan een waterval(letje) alvorens Reykjavik te bereiken
Na het inchecken in ons laatste hotel : Storm hotel, verkennen we de stad een beetje, kuieren er wat rond en eten een hapje.
Daarna terug naar het hotel voor een douche en een laatste theetje en vroeg naar bed, want morgen is het zeeeeer vroeg uit de veren. Onze vlucht is namelijk al om 7:40 u !!

Dag 11 donderdag 8 augustus 2019

Om 3.55 u loopt de wekker af !!

Om 4.30 u gaan we naar de receptie voor het afhalen van ons bestelde ontbijtpakket en  om uit te checken om ons daarna naar de luchthaven te begeven.

Onze vlucht vertrekt om 7.40 u, dus moeten we zeker om 5.40 u op de luchthaven zijn. We moeten ook de huurauto nog terug brengen. Het is een drukke ochtend !

Onze auto die ons heel goed doorheen IJsland heeft gereden leveren we keurig in bij Hertz. Na een check-up van de wagen door Hertz blijkt alles ok.

Terwijl we in het heen vliegen vanuit Schiphol vertrokken, vliegen we nu op Brussel, maar wel terug met Icelandair.

De vlucht vertrekt met een half uurtje vertraging.

Om 14.10 u hebben we een trein richting station Noorderkempen en leggen we het laatste traject af van onze reis.