An en ik zijn van 25 juni tem 3 juli 2019 in Schotland geweest.

Eerste indruk :

Schotland is een zeer mooi land met prachtige natuur.
The Highlands en vooral Isle of Skye zijn ons zeer goed bevallen.
De mensen zijn er vriendelijk en de accomodaties zijn er goed (behalve dan bij de Fairy Pools).
De bezienswaardigheden zijn allemaal betalend en ook vaak de parkeergelegenheid erbij is vrijwel steeds betalend.
Het links rijden en vooral het links schakelen is toch wel een aanpassing, maar alles is prima verlopen.

Hieronder volgt ons reisschema en de plaatsen die we bezocht hebben.

Dag 1 dinsdag 25 juni 2019

Vertrek aan het spoorwegstation Noorderkempen (Brecht) te 11.02u: Althans het vertrek was voorzien te 11.02u, maar door werken aan het Nederlandse spoorwegnet had de trein en dik half uur vertraging en vertrokken we om 11.35u
Aankomst luchthaven Zaventem om 12.20u
20 minuten aanschuiven voor bagage controle en daarna nog eens 40 min wachten voor de identiteitscontrole. Op tijd aankomen op de luchthaven en direct de bagage afleveren en verder door de controles gaan is dus echt wel een noodzaak.
De vlucht vertrok zoals voorzien te 14.55 met Brussels Airlines.
Aankomst Edinburgh zoals voorzien te 15.30u lokale tijd (1 uur vroeger dan in België)

Op de luchthaven zijn we dan onze huurwagen gaan afhalen (bij Hertz, maar geboekt bij Sunny Cars). Een Opel Corsa, 4 deurs met voldoende ruimte.

Onze vakantie kon nu echt beginnen. Met de wagen bolden we naar onze eerste B&B : The Broughton hotel, op 11 km van de luchthaven. Dat links rijden, maar vooral links schakelen, is toch wel even wennen. An ontpopt zich al direct tot de perfecte co-piloot/kaartlezer/souffleur, geruggesteund door Waze.

Na het inchecken al direct de stapschoenen aangetrokken om de stad te verkennen. Ons hotel ligt net buiten het centrum in een rustige straat, maar toch op wandelafstand van North Bridge, Calton Hill en de vele restaurantjes in de buurt.
Het hotel is een ietwat oud gebouw, de kamer en badkamer klein. De eigenaars zijn heel vriendelijk. Er is een privé parking en het ontbijt is er zeer goed.

We waren in België vertrokken onder een zengende hitte van 35° en hier slechts 15° en een strakke koude wind. Dat viel wel even tegen. Dus op de kamer nog een lekkere warme douche genomen en een thee gezet alvorens onder de wol te kruipen.

Dag 2 woensdag 26 juni 2019

Om 08.00u stipt zaten we aan de ontbijttafel en ik nam al meteen een Schots ontbijt. An nam een warme wafel met spek en honing. Een ietwat ongewone combinatie, maar ze vond het wel lekker.

Na het ontbijt trokken we richting het iets hoger gelegen Calton Hill. Het was dus al onmiddellijk even klimmen. Bovenaan staat er een monument, dat wat op een Romeinse ruïne lijkt, maar niks met te Romeinen te maken heeft. Vanop Calton Hill heb je een prima uitzicht op Arthurs Seat, maar daarover straks meer. Daarna daalden we terug af richting van de North Bridge om aansluitend The Royal Mile te stappen. The Royal Mile zijn de straten die lopen van Edinburgh Castle tot aan het Schotse parlement, over een lengte van 1 mile dus. En net voorbij het Schotse parlement ligt dus Arthurs Seat, een heuvel van 251 m hoog. Het is eigenlijk een uitgedoofde vulkaan die de voornaamste heuvel vormt van het Holyrood Park. De beklimming is pittig maar de beloning is groot. Het is een prachtig uitzicht bovenaan !

We daalden terug af naar het centrum en zochten en vonden het standbeeld van (Greyfriars) Bobby. Een trouwe hond die volgens de verhalen 14 jaren getreurd/gewaakt heeft bij het graf van zijn overleden baasje. Via Grass Market en Queens Garden (waar we niet in mochten omdat het een privépark bleek te zijn voor de omliggende bewoners) zakten we terug af richting hotel, maar niet zonder eerst nog een hapje te gaan eten.

Als we de app op An’s Iphone mogen geloven hebben we vandaag 23 km te voet afgelegd ! De zon was de hele dag van de partij maar tegen de avond koelt het wel wat af.

Dag 3 donderdag 27 juni 2019

Na het ontbijt vertrokken we met de wagen richting Inverness, een afstand van 250 km. Onderweg een stop en wandeling gemaakt aan een stuwdam in Pitlochry. SchotlandDaarna reden we langs Queens View alwaar je een adembenemend zicht hebt over de vallei. Dit is voor mij mogelijk 1 van de mooiste uitzichten ter wereld !
Volgende stop was in Blair Athol, waar je een nog in werking zijnde watermolen kan bezichtigen. In de molen wordt er nog meel gemalen en je kan er van het vers gebakken brood eten in de tearoom. Een lekkere toast (soort croque monsieur) gegeten en als extraatje een heerlijk stuk chocolade taart. Gezellig plekje ! Via Cairngorm National park, waar we een wandeling deden aan 2 meren bolden we verder richting Inverness.

Na het inchecken in onze B&B nog een kleine wandeling gemaakt en het centrum ingetrokken voor een hapje.

Dag 4 vrijdag 28 juni 2019

Vandaag trekken we naar Isle Of Skye, ongeveer 200 km. Wie Schotland zegt denkt natuurlijk ook aan Loch Ness. Dus die stop konden we niet overslaan. Loch Ness is een gigantisch meer met hele mooie zichten. Vermits we er redelijk vroeg waren hing er nog wat mist over het meer en de aanpalende heuvels. Dat maakte het allemaal nog wat mystieker. Maar Nessie, nee die hebben we niet gezien. Verder nog halt gehouden aan Urquhart Castle en het Eilean Donan Castle. Bij dat laatste namen we onze lunch.

Bijna aangekomen in Portree, ons verblijf de komende 3 dagen, reden we naar Elgol. Een spectaculair weggetje van 14 miles met slechts ruimte voor 1 wagen, vol met bochten en “blind summits” (heuveltjes in de weg waarbij je geen zicht hebt op het tegenliggend verkeer). Vaak had je na zo een blind summit een bocht. Het gebied liep ook vol loslopende schapen die op elk moment konden beslissen om vlak voor je wagen over te steken. Het was dus constant uitkijken en vooral tegen gematigde snelheid rijden. Die weg liep aan het einde dood op een haventje waar er cruiseschepen vertrekken die cruises doen over het meer.

Rond 17u hebben we ingecheckt in onze B&B in Portree voor de komende 3 nachten : Meadowbank Guest House. Vermits het nog goed weer was zijn we snel iets gaan eten en dan vertrokken naar Old Man of Storr, een grillige rotsformatie en tevens bekende attractie . De beklimming was zeer pittig maar de beloning was dan ook groot. Een geweldig uitzicht heb je bovenaan. Old Man Of Storr : check

Dag 5 zaterdag 29 juni 2019

Bij het ontbijt voor de eerste keer Haggis gegeten. De eigenaar ging er prat op dat zijn Haggis de beste was. Groot was zijn glimlach toen ik zei dat het heel lekker was.

Vandaag stond Dunvegan Castle op het programma, gelegen in het gelijknamige dorp. Het kasteel staat bekend om zijn gigantische tuin(en). Helemaal achteraan het domein grenst het aan een meer. En daar hebben we weliswaar zeehonden kunnen spotten die er te lagen rusten en zonnen op een klein stukje eiland in het water. Na het kasteel reden we verder naar Neist Point om naar een vuurtoren te gaan kijken. Maar je raad het al, de enige weg om daar te geraken was weer zo’n slinger weggetje met enkel pittige blind summits. Omdat het over een “single lane road” gaat, dus geschikt voor 1 wagen tegelijk, zijn er regelmatig “passing places”. Dat zijn zijdelingse uitstulpingen van de baan die het mogelijk maken om elkaar te kruisen.

Na de vuurtoren reden we naar Fairy Pools in de Cuilin Hills. Daar hadden ze een geïmproviseerde parking gemaakt waar ze 5 pond parkinggeld voor vroegen ! Er was geen enkele accommodatie, niet eens een toilet. Aan de inkom van de parking stond een bord dat ze het parkinggeld gingen gebruiken om toiletten te bouwen en verdere accommodatie …. in het voorjaar 2019 ! De eerste steen moest er echter nog gelegd worden. Bovendien was het er bijzonder druk met het goede weer. Vele mensen maakten dan ook gebruik om zich te verfrissen en te zwemmen aan de watervalletjes en poeltjes. Tot grote ergernis van An, want die had geen enkele mogelijkheid om de watervalletjes en poeltjes in hun natuurlijke vorm te fotograferen, dus zonder mensen erbij ! Met heel veel geduld en frustratie is het haar dan toch gelukt om een paar foto’s te maken. An is amateurfotograaf en richt zich vooral op natuur en dieren.
Fairy Pools : check, maar toch met de nodige bedenkingen.

Dag 6 zondag 30 juni 2019

An is jarig vandaag !!!
Ik had op een geheime plaats (die aan haar waakzaam oog ontsnapt was) een kaartje en een cadeautje meegesmokkeld.

Het goede weer van de voorbije dagen maakte, zoals de weersvoorspellingen zegden, plaats voor een zeer strakke wind en druilige regen, die bij momenten horizontaal vloog. Ik had gepland om voor An’s verjaardag een picknick te organiseren, maar daar kwam dus niks van in huis.  We reden vandaag noordwaarts waar enkele mooie uitzichtpunten zijn. Maar met het slechte weer zat alles onder de mist en het regende bovendien zo goed als constant. We werkten de toer toch af zoals voorzien, maar waren door de weinige stops dan ook veel vroeger terug dan gepland. Dan maar terug in Portree de lunch genomen en tijdens een zeldzaam droog moment aan het haventje wat rond gewandeld.

Dus maar een noodplan bedacht in de vorm van een bezoek aan de Talisker distilleerderij. Dat stond niet op lijstje, maar nood breekt wet. Vermits het al wat later was, en bovendien zondag, sloot de proeverij op het moment we er toekwamen. Het enige wat we nog konden doen was iets in het winkeltje kopen, want de rondleidingen zaten allemaal volgeboekt. Dus maar een pakket met 3 kleine flesjes gekocht om ‘s avonds een slaapmutsje te nemen en zo toch nog te kunnen proeven van de befaamde Schotse whisky’s.

Dag 7 maandag 1 juli 2019

We moesten al vroeg uit de veren want om want om 8.20u moesten we in Armadale zijn om de ferry terug naar het vasteland te nemen. Het is of de ferry nemen of de hele weg terug doen zoals we gekomen waren. De keuze was snel gemaakt. An had de reservatie zo vroeg gedaan omdat we dan nog op tijd zouden aankomen voor de volgende stop : de Glenfinnan brug waar om 10.55u The Jacobite Steam Train passeert, bekend van 1 der Harry Potter films.

De overzet duurde een 35 minuten en we waren goed op tijd. Door de grote toeloop hebben we niet het plekje kunnen innemen dat An vooropgesteld maar we hebben hem gezien en nadien, als het volk wegtrok hebben we in alle rust de bekende brug toch nog mooi kunnen vereeuwigen. Onderweg hadden we nog wat regen maar als we aan de brug aankwamen was het droog. Na een uitgebreide fotoshoot zetten we via de vallei van Glencoe met prachtige groene rotsgebergten, waar Schotland zo bekend om is, koers naar Alexandria. Daar namen we intrek in onze laatste B&B : Cloudside. Safe the best for last is een understatement. Een mooie zeer ruime kamer en badkamer, rustige locatie, privé parking, vriendelijke eigenaars, kortom perfect.

Voor ons laatste Schotse avondmaal trokken we naar Balloch, het volgende dorpje, waar we een leuke taverne vonden : Tullie Inn. Een redelijk grote maar toch gezellige taverne met een uitgebreide kaart. Het eten was er lekker en de bediening vriendelijk en vlot.

Dag 8 dinsdag 2 juli 2019

Na een zeer uitgebreid ontbijt trokken we noordwaards richting Aberfoyle en daarna loch Katrine en de Dukes Pass. Na de middag deden we een wandeling in het Queen Elisabeth Forest Park en reden we met de wagen in hetzelfde park een “Forest Drive” dwars door het park langs 3 lochs.

Ons laatste Schotse avondmaal genoten we terug in de Tullie Inn.

Dag 9 woensdag 3 juli 2019

Vermits onze terug vlucht pas om 17.15u gepland stond hadden we nog alle tijd om na het ontbijt via een redelijke omweg terug naar de luchthaven te rijden. Terug richting noorden reden we naar Doune Castle, waar er opnames werden gemaakt voor de Game Of Thrones serie. Ook voor een Monthy Python film en voor de serie Outlander werd dit kasteel gebruikt.
In de tuin van het kasteel, aan een kabbelende rivier, aten we onze uitgehaalde lunch op. Dus toch nog een picknick !

Tijd om rustig naar de luchthaven te rijden, de wagen terug te brengen en met een pak mooie herinneringen terug naar België te vliegen.

Een dikke pluim voor An die alles zelf opgezocht en geboekt heeft. Er gingen heel wat voorbereidingen en opzoekingen aan vooraf. Ze heeft alles tot in detail gepland. Het Schotse weer heeft voor ons een extra inspanning gemaakt want met regenweer verliest alles een stuk van zijn charme natuurlijk. Nu kan An beginnen aan de foto’s in te laden in de computer en de beste er uit te selecteren. En bij het bekijken van de beelden nog eens na te genieten.

Schotland : check  De moeite waard !